حمل‌ونقل ریلی چیست؟

حمل‌ونقل ریلی به جابجایی افراد و کالاها از طریق راه‌آهن یا جابه‌جایی مسافران و کالاها از طریق وسایل نقلیه چرخ‌دار گفته می‌شود که برای حرکت در خطوط راه‌آهن یا ریل ساخته شده‌اند. راه آهن یکی از کارآمدترین روش‌های حمل‌ونقل برای جابجایی کالا در سطح زمین است و برای حمل کالاهای سنگین و فله در مسافت‌های طولانی، اهمیت ویژه‌ای دارد.

در این جابجایی‌ها هزینه‌های حمل‌ونقل بخش بزرگی از کل هزینه‌های تحویل را شامل می‌شود. چند نمونه از کالاهایی که توسط راه آهن جابجا می شوند عبارتند از زغال سنگ، غلات، کود، مواد شیمیایی، محصولات جنگلی، وسایل نقلیه موتوری، فلزات و بسیاری از کالاهای دیگر.

راه‌آهن با ریل‌های فلزی طراحی شده و به قطارها اجازه می‌دهد تا برای حمل‌ونقل مسافر و بار از یک مکان به مکان دیگر بر روی ریل‌ها جابجا شوند. خطوط راه‌آهن معمولی از دو ریل موازی تشکیل شده‌اند که معمولاً از فولاد ساخته می‌شوند و به تیرهای متقاطع متصل می‌شوند تا فاصله ثابتی را بین دو ریل حفظ کنند. معمولاً قطارها توسط یک لوکوموتیو موتوری که با برق یا گازوئیل کار می کنند بر روی خطوط راه آهن حرکت می کنند.

مطالعات انجام شده بر روی حمل‌ونقل ریلی حاکی از آن است که حدود 1.1 میلیون کیلومتر خط راه آهن در سراسر دنیا وجود دارد که در این بین آمریکا بیشترین سهم را بر عهده دارد (32%). پس از آن آسیا با 30% و اروپا با 24% در رده‌های بعدی قرار دارند.

اکثر محموله‌های حمل‌ونقل ریلی به صورت فله (بدون بسته‌بندی و در مقادیر زیاد) حمل می‌شوند. این نوع محموله را می‌توان مستقیما در واگن‌های قطار قرار داد اما از زمان معرفی کانتینرهای استاندارد حمل‌ونقل، استفاده از آن برای حمل کالاهای فله بسیار رواج پیدا کرده است.

تاریخچه‌ی حمل و نقل ریلی باری و مزایای استفاده از قطار باری و انواع آن

حمل و نقل یکی از موارد مهم و حیاتی در زندگی بشر از دیرباز می باشد . اشکال مختلف حمل و نقل، ازحمل و نقل دریایی و هوایی گرفته تا زمینی و ریلی نقش عمده‌ای در سهولت بسیاری از کارها و رفت آمد ایفا می‌کنند. در واقع توسعه تمدن به شکل امروزی تا حد زیادی مدیون استفاده از اشکال پیشرفته حمل و نقل است. در این میان استفاده از قطار باری نیز دارای قدمت طولانی بوده و از ابتدای شکل‌گیری قطار مورد توجه بوده است.

قطارها به ما این امکان را دادند تا تمدن خود را سریع‌تر توسعه دهیم؛ زودتر از آنچه که هیچ کس انتظار نداشت. با قطار سرزمین‌های دوردست تقریباً قابل دستیابی شدند و تولید صنعتی با حمل مقدار نامحدودی مواد اولیه توسط قطارهای باری پیشرفت کرد. به دلیل همین اهمیت بالا و نقش ویژه قطارها، به خصوص قطار باری در زندگی و کار انسان و استفاده روز افزون از آنها در حمل ونقل،  باعث  توسعه اقتصادی و پیشرفت صنعت و تحول عظیمی در زندگی انسانها شد.

تاریخچه استفاده از حمل و نقل ریلی و قطار باری، دویست ساله گذشته تمدن بشری مدرن را شامل می‌شود، که در آن زمان از این کشف باورنکردنی برای تغییر چشمگیر صنعت و شیوه سفر روزانه استفاده می‌کردند. اولین قطار باری در اوایل دهه 1800 به خطوط ریلی انگلستان راه یافت ، در حال حاضر قطارهای مدرن از مسافربری تا باربری ، جا به جایی هزاران مسافر را با سرعت باورنکردنی و صدها هزار تن بار و  همینطور مقدار قابل توجهی از کالاهای جهان را انجام می‌دهند. امروزه، قطارها به روش‌های مختلفی استفاده می‌شوند؛ از ترامواهای کوچک شهری، مترو، قطارهای مسافرتی تا انواع قطارهای باری. با این حال همه یک تاریخچه مشترک دارند.

تغییرات در این نوع حمل و نقل در سال 1774 بعد از کشف باورنكردنی موتور بخار ثابت توسط جیمز وات آغاز شد. کار گسترده در مورد لکوموتیوهای بخار فقط پس از پایان ثبت اختراع وی در سال 1800 آغاز شد. چندین مخترع شروع به کار بر روی بهبود طراحی وات کردند. البته بسیار پیش از آن واگن‌هایی بودند که با اسب روی ریل‌های ساخته شده از چوب کشیده می‌شدند.

ساخت اولین موتورهای بخار تحت فشار غیر متراکم در چند سال اول قرن نوزدهم به مهندسان این امکان را داد که نوع جدیدی از سیستم ریلی را بسازند و اختراع قطار یکی از مهمترین رویدادها در تاریخ برای پیشرفت بشر شد. شاید جالب باشد بدانید که اولین لوکوموتیو که بر روی ریل فولادی به حرکت در آمد، برای حمل بار بود که در جنوب انگلیس به دست مهندسی به نام ریچارد تروینیک ساخته شد. این حرکت سرآغاز ساخت قطار باری و بعد مسافری شد. البته در مورد تاریخچه این نوع حمل و نقل روایت‌های متعددی وجود دارد، اما آنچه غیرقابل انکار است شروع این نوع حمل و نقل از اروپا و توسعه آن در دیگر نقاط جهان است.

 

تاریخچه حمل و نقل ریلی در ایران

ایران نیز همپای جهان در استفاده از این نوع سیستم حمل و نقل حرکت کرده است، راه آهن سراسری هم نشانه این حرکت رو به جلو به شمار می‌رود. البته با توجه به چشم طمع کشورهای بزرگ به ایران پیشبرد این سیستم حمل و نقل بیشتر از آنکه اهداف اقتصادی داشته باشد با اهداف سیاسی در ایران صورت گرفت.

 

در هر حال می‌توان گفت حمل و نقل ریلی ابتدا با تراموای شهری که به آن ماشین دودی نیز گفته می‌شد، در مسیر تهران به شهر ری شکل گرفت که البته بعد از ورشکستگی شرکت بلژیکی سازنده آن به طور کلی جمع شد.

بعد از تراموای شهری، ساخت راه آهن سراسری در دوران رضا شاه و با هدف متصل کردن شمال ایران به جنوب برای حمل بار به شکلی ساده‌تر آغاز شد. این خط سراسری بندر امام را به بندر ترکمن متصل می‌کرد و شرکت بونس آلمان اجرای آن را برعهده داشت. در واقع توسعه اقتصادی و به حرکت درآمدن قطار باری در این مسیر هدف اول بود.

پس از آن خطوط دیگری هم به این مسیر اضافه شدند از جمله مشهد گرمسار و تا به امروز شاهد رشد این سیستم حمل و نقل در ایران بوده‌ایم.

مزایای حمل‌ونقل ریلی در مقایسه با سایر روش‌های حمل‌ونقل

در اینجا به برخی از مزایای حمل‌ونقل ریلی نسبت به سایر روش‌های حمل‌ونقل اشاره می‌شود:

  • نیاز به سوخت کمتر: حمل‌ونقل ریلی در مقایسه با روش‌ حمل‌ونقل جاده‌ای نیاز به سوخت کمتری دارد. در نتیجه هزینه سوخت حمل‌ونقل ریلی نیز کمتر است (به خصوص برای حمل بار در حجم بالا).

  • آلودگی کمتر: قطارها در یک مسافت مشخص سوخت کمتری نسبت به کامیون‌ها می‌سوزانند، از این رو حمل‌ونقل از طریق قطار سازگارتر با محیط زیست است. به همین علت حمل و نقل ریلی به حمل و نقل سبز نیز معروف است.
  • ظرفیت بالا: یکی از مزایای حمل‌ونقل ریلی، دارا بودن ظرفیت بالاست. قطارها قادر به حمل کالاهای سنگین و حجیم در مسافت‌های طولانی هستند. در واقع، گاها یک قطار حتی می‌تواند بار بیش از دویست کامیون را در خود جای دهد . این می تواند برای حمل‌کنندگان با بارهای بزرگ بسیار مفید باشد. همچنین ظرفیت آن به راحتی با افزودن واگن‌های بیشتر قابل افزایش است.

قابل اعتماد:  بزرگترین مزیت حمل‌ونق ل ریلی این است که قابل اعتمادترین روش حمل‌ونقل است زیرا کمترین تأثیر را از شرایط آب و هوایی مانند باران، مه و غیره در مقایسه با سایر روش‌های حمل‌ونقل می‌پذیرد.

  • ایمنی: راه آهن به عنوان امن‌ترین نوع حمل‌ونقل شناخته شده است زیرا احتمال تصادف و خرابی راه‌آهن در مقایسه با سایر روش‌های حمل‌ونقل کمتر است.
  • سازماندهی بهتر:حمل‌ونقل ریلی بهتر از هر نوع حمل‌ونقل دیگری سازماندهی شده است. مسیرها و برنامه‌های ثابتی دارد و خدمات آن در مقایسه با سایر روش‌های حمل‌ونقل مطمئن‌تر، یکنواخت‌تر و منظم‌تر است.
  • سرعت بالا در مسافت‌های طولانی: سرعت حمل‌ونقل ریلی در مسافت‌های طولانی بیشتر از هر وسیله حمل‌ونقل دیگری به جز راه‌های هوایی است. بنابراین، بهترین انتخاب برای مسافت‌های طولانی است.
  • حمل‌ونقل ارزان‌تر: بیشتر هزینه‌های راه‌آهن در ماهیت هزینه‌های ثابت است که با افزایش محموله‌های جابجا شده، متوسط هزینه‌ها کاهش میابد. همچنین حمل‌ونقل ریلی در استفاده از نیروی کار مقرون به صرفه است و یک راننده و یک نگهبان برای حمل بار کافی است.
  • راه آهن به عنوان بخشی از یک حمل و نقل  ترکیبی/مولتی مدال : استفاده از حمل‌ونقل ریلی به عنوان بخشی از یک حمل‌ونقل ترکیبی می‌تواند مزایای قابل توجهی داشته باشد. هنگامی که فاصله بین مبدا و مقصد از ترکیب جاده و راه آهن تشکیل شده است، می‌توان از قطار برای بخش دوربرد محموله و از کامیون‌ها برای رساندن بار از مبدا به ایستگاه راه آهن یا ترمینال مبدا و سپس از ایستگاه مقصد/ ترمینال مقصد به مقصد نهایی مد نظر مشتری استفاده کرد.

معایب حمل‌ونقل ریلی

با وجود مزایایی که برای حمل‌ونقل ریلی برشمردیم، این شیوه حمل‌ونقل مانند سایر وسایل حمل‌ونقل محدودیت‌ها و معایبی نیز به همراه دارد.

  • زمان حمل طولانی: حمل‌ونقل ریلی در مقایسه با برخی از روش‌های حمل‌ونقل مثل حمل‌ونقل هوایی، زمان حمل بالایی دارد. از این رو برای کالاهای حساس به زمان توصیه نمی‌شود.
  • سرمایه عظیم: راه آهن نیاز به سرمایه‌گذاری کلان دارد. هزینه ساخت، نگهداری و هزینه‌های سربار در مقایسه با سایر روش‌های حمل‌ونقل بسیار بالا است. علاوه بر این در صورتی که مسیر احداث شده از ترافیک کافی برخوردار نباشد، سرمایه‌گذاری ممکن است به معنای هدر رفتن منابع عظیم باشد.
  • عدم انعطاف پذیری: یکی دیگر از معایب حمل‌ونقل ریلی عدم انعطاف پذیری است. به گونه‌ای که مسیرها و زمان‌بندی آن را نمی‌توان با نیازهای فردی تنظیم کرد.
  • عدم وجود خدمات درب به درب: حمل‌ونقل ریلی نمی‌تواند خدمات درب به درب را ارائه دهد زیرا محدود به یک مسیر خاص می‌باشد. بارگیری یا تخلیه مداوم در مسیر، مستلزم هزینه و آسیب بیشتر و اتلاف زمان است.
  • انحصار: از آنجایی که راه‌آهن‌ها به سرمایه هنگفتی نیاز دارند، ممکن است باعث ایجاد انحصار شوند و علیه منافع عمومی عمل کنند.
  • نامناسب برای مسافت کوتاه و بارهای کوچک: حمل‌ونقل ریلی برای حمل کالاها در حجم کم و مسافت کوتاه، نامناسب و غیراقتصادی است.
  • عدم خدمت رسانی در مناطق روستایی: به دلیل نیاز به حجم بالای سرمایه‌گذاری، احداث راه آهن در مناطق روستایی به لحاظ اقتصادی قابل بهره برداری نیست. بنابراین حتی امروز هم برخی از مناطق بزرگ روستایی خدمات ریلی ندارند و این امر باعث ناراحتی بسیاری برای مردم ساکن در مناطق روستایی می‌شود.

برآورد هزینه حمل‌ونقل ریلی

همانطور که پیش از این بیان شد، حمل‌ونقل ریلی ارزانتر از حمل‌ونقل هوایی و گرانتر از حمل‌ونقل دریایی است. برای تخمین نرخ حمل‌ونقل ریلی، باید جنبه‌های مختلفی را در نظر بگیریم که این موارد عبارتند از:

  • میزان مسافت برای جابجایی بار
  • موقعیت جغرافیایی
  • نوع واگن وزن بار
  • نوع کانتینر مورد استفاده و…

ترکیب موارد بالا با یکدیگر بر قیمت‌گذاری در حمل‌ونقل ریلی تاثیر می‌گذارد.

یکی از نکات قابل توجه در بحث هزینه‌های حمل‌ ریلی این است که با صرف هزینه کم، امکان افزایش بار وجود دارد. اگرچه هزینه‌های اولیه برای حمل‌ونقل ریلی قابل توجه است، اما افزودن واگن‌های اضافی به قطار موجود، هزینه‌های نسبتا کمی را متحمل می‌شود. بنابراین ظرفیت حمل یک قطار باری را می‌توان به راحتی در مقابل هزینه‌های نسبتا کم افزایش داد.

انواع واگن های باری

امروزه قطارهای صنعتی سنگین‌تر و بادوام بیشتری نسبت به گذشته برای حمل کالا مورد استفاده قرار می‌گیرند که نزدیک به نیمی از کالاهای جهان را بین شهرها، کشورها و حتی قاره‌ها حمل نموده و نقش آنها بیش از گذشته آشکار می‌شود. در واقع تفاوت اصلی در قطارهای باری به انواع واگن‌هایی است که در آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که به اشکال و انواع عمده واگن برای حمل بار وجود دارد. این اشکال شامل موارد زیر می باشد.

معرفی و بررسی ویژگی‌های انواع واگن های باری

۱- واگن مسقف؛ یکی از انواع واگن باری برای حمل کالاهای آسیب پذیرواگن مسقف می باشد.

واگن‌های مسقف به گونه‌ای ساخته شده که درب‌های آن به‌طور کامل قفل و پلمپ می‌شود تا بارها از هر گونه آسیبی در امان بمانند. این نوع از واگن‌ها برای حمل کالاهای زیر مناسب هستند:

بارهای فله‌ای مانند گندم و ذرت

بارهای کیسه‌ای مانند موادغذایی، کود شیمیایی و کلیه کالاهای بسته‌بندی شده

کالاهایی که در برابر نور خورشید، رطوبت و هوا آسیب می‌بینند.

طراحی و مشخصات واگن‌ مسقف

واگن‌های مسقف در دو مدل ۲ محوره و ۴ محوره طراحی و ساخته می‌شوند. تفاوت این دو مدل واگن در تعداد درب کشویی و هوا‌کش است. در واگن ۲ محوره مسقف، یک درب کشویی و دو هواکش در دو طرف وجود دارد. در واگن‌های ۴ محوره دو درب کشویی و دو هواکش در دو طرف آن تعبیه شده است تا بارگیری و تخلیه کالاهایی که حالت فله‌ای دارند، راحت‌تر انجام شود.

در طراحی واگن‌های مسقف ۴ دریچه در قسمت طولی سقف و ۶ دریچه جانبی به چشم می‌خورد. این دریچه‌ها از طریق ضامن‌هایی ایمن و محکم به قسمت‌هایی مخصوص از واگن متصل شده‌اند. برای آنکه عامل بیرونی نتواند از محیط بیرون به واگن نفوذ پیدا کند، دریچه‌های سقفی را با نوار لاستیکی می‌پوشانند.

۲- واگن فله‌بر؛ یکی از انواع واگن باری با قابلیت تخلیه و حمل سریع

واگن‌های فله‌بر برای حمل کالاهایی مانند زغال سنگ مناسب هستند. یکی از قابلیت‌های ویژه در این واگن‌ها این است که می‌توانند تخلیه و حمل غلات را از پایین انجام دهند.

۳- واگن مسطح؛ نوعی واگن باری مناسب بارهای سنگین وزن

واگن‌های مسطح مدلی از انواع واگن باری و به صورت یک صفحه مسطح هستند که برای حمل کالاهای سنگین وزن مانند ماشین آلات، قطعات آهنی، تیر‌آهن، میلگرد و کانتینر به کار می‌روند.

واگن‌های مسطح با نام پلتفرم نیز شناخته می‌شوند. ویژگی‌های دیگر این واگن‌ها عبارتست از

برای حفظ ایمنی و مهار کردن بار، دارای ستو‌ن‌های فولادی هستند. این ستون‌ها قابلیت دوران به اندازه ۹۰ درجه را دارند تا در امتداد شاسی جانبی واگن قرار بگیرند.

برای آنکه عبور وسایل نقلیه از واگن‌های مسطح به واگنی دیگر آسانتر صورت بگیرد، این واگن‌ها مجهز به لبه‌‌هایی در دو قسمت انتهایی خود هستند. در زمان بارگیری این لبه‌ها بر روی تامپون خوابانده می‌شوند و وسایل نقلیه به آسانی عبور می‌کنند.

بیشتری کاربرد واگن های مسطح برای حمل کانتینر می باشد.

واگن‌های مسطح در مدل‌های معمولی و عریض با ۲، ۴ و ۶ محور ساخته می‌شوند.

یکی از انواع واگن‌های باری مسطح به نام کمر‌شکن معروف است و برای حمل کالاهایی به کار می‌رود که وزن و ارتفاع زیادی دارند.

۴- واگن یخچال‌دار؛ بهترین واگن باری برای حمل کالاهای فاسد‌شدنی

واگن‌های یخچال دار در مدل‌های ۲ و ۴ محوره به یک سردخانه مجهز هستند تا حمل کالاهای فاسدشدنی مانند موادغذایی را انجام دهد. در واگن‌های یخچال‌دار قطعه‌ای به نام کمپرسور خنک‌کننده وجود دارد که به موتور و گاز سرد‌کننده آمونیاک متصل می‌شود و وظیفه خنک کردن واگن را بر عهده دارد. بارگیری کالاها در محفظه‌هایی از واگن‌ یخچال‌دار صورت می‌گیرد که دمای آنها بین منفی ۲۰ تا مثبت ۴ درجه است. در واگن‌های دارای یخچال عایق‌بندی به وسیله مواد زیر انجام می‌شود:

پشم شیشه

ورق‌های آکوستیک

چوب پنبه مصنوعی

ورق‌های سربی

ورق‌های ضد‌زنگ فولادی

درب‌های جانبی واگن یخچال‌دار با زواره‌های پلاستیکی پوشانده شده‌اند و به‌طور کامل بسته می‌شوند تا هوای گرم به داخل واگن نفوذ نکند.

۵- واگن مخزن‌دار؛ امن‌ترین واگن برای حمل مایعات، مواد نفتی و روغنی

واگن مخزن‌دار یکی از انواع واگن باری با تانکر استوانه‌ای شکل است و از نظر ظاهری شباهت بسیاری به کانتینرهای مخزن‌دار دارد. ضخامت استوانه در واگن‌های مخزن‌دار بین ۸ تا ۱۲ میلی‌متر و از جنس ورق‌های فولادی است.

واگن مخزن‌دار حمل مواد حساسی مانند مایعات، مواد نفتی و روغنی را انجام می‌دهد و حداکثر ظرفیت آنها برای بارگیری ۵۶ تن است. این مواد حساس به واسطه وجود یکسری از موج‌گیرها در واگن‌های مخزن‌دار، از آسیب‌های احتمالی محفوظ می‌مانند.

در ساختار واگن‌های مخزن‌دار در بخش بالایی آن درهای بزرگ و دایره شکل با درپوش محکم جهت ورود تعمیرکاران تعبیه شده است. در کنار این درب اصلی درب دیگری وجود دارد که دارای دریچه شیر تخلیه گاز و مایعات است. درها و شیر تخلیه در واگن مخزن‌دار کامل پلمپ می‌شوند و امنیت در آنها بالاست. دو سوپاپ در جدار واگن مخزن‌دار دیده می‌شود که یکی از سوپاپ‌ها تخلیه گاز داخل مخزن را انجام می‌دهد و سوپاپ دیگر هواگیری می‌کند. واگن‌های مخزن‌دار همانند دیگر واگن‌ها در دو مدل ۲ و ۴ محوره ساخته می‌شوند.

۶- واگن لبه‌بلند و مشخصات این واگن باری با ظرفیت بارگیری ۵۷ تن

حمل کالاهای با وزن کم و حجم بالا مانند مواد معدنی و کالاهای صنعتی از طریق واگن‌های لبه‌بلند انجام می‌شود. واگن‌های لبه‌بلند در مدل‌های ۲ ،۴ و ۶ محوره ساخته می‌شوند که مدل ۴ محوره آن تا میزان ۵۷ تن قابلیت بارگیری دارد. برخی از واگن‌های لبه بلند دارای دریچه تحتانی و جانبی هستند و برخی دیگر ممکن است فاقد دریچه باشند. این دریچه‌ها در کف واگن عمل تخلیه بار را انجام می‌دهند.

در انتهای هر طرف واگن‌های لبه بلند، لبه بلندی وجود دارد که از طریق لولا به کف واگن متصل می‌شوند. برای آنکه تخلیه بار راحت‌تر صورت بگیرد، این لبه‌های بلند باید به سمت پایین متمایل شوند.

۷- واگن لبه‌ کوتاه

واگن‌های لبه کوتاه ارتفاعی بین ۴۰ تا ۶۰ سانتیمتر دارند و در دو مدل ۲ و ۴ محوره ساخته می‌شوند. این واگن‌ها برای حمل کالاهای زیر به کار می‌روند:

محصولات ساختمانی

آهن‌آلات

ماشین آلات

کالاهای سنگین وزن

کانتینر

حداکثر ظرفیت بارگیری در واگن‌های لبه کوتاه ۵۶ تن است. در حالتی که لبه‌های جانبی در واگن‌های لبه کوتاه به صورت عمود به خط آهن باز شوند، این واگن‌ها به عنوان واگن مسطح نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

۸- واگن شن‌کش؛ نوعی از واگن لبه‌بلند با کاربرد متفاوت

موادی مانند شن، زغال سنگ، سنگ آهک و مواد معدنی با واگن شن‌کش حمل می‌شوند. این واگن‌ها در‌ واقع انواعی از واگن‌ باری لبه بلند هستند که کاربرد متفاوتی دارند. تخلیه بار در واگن‌های شن‌کش از طریق دریچه‌های تحتانی و سپرهای فلزی مخصوص به صورت مستقیم صورت می‌گیرد. واگن‌های شن‌کش در دو مدل ۲ و ۴ محوره ساخته می‌شوند. در کف این واگن‌ها در قسمت محور طولی آن تعدادی دریچه تخلیه تعبیه شده است.

 

۹- واگن حمل خودرو   واگن‌های حمل خودرو در دو مدل مسقف و رو‌باز طراحی می‌شوند. اگر این واگن‌ها از نوع رو‌باز باشند، طول آنها ۲۵ متر است و قابلیت بارگیری  ۱۲ تا ۱۵خودرو را دارند. واگن‌های حمل خودرو برای حمل خودروهای سواری و وانت‌های باری سبک به کار می‌روند.

10- واگن هوپر Hopper

در ساختار واگن‌‌هایHopper  برای حفاظت از کالاها در برابر آب و هوا قیف‌های سر‌پوشیده به کار رفته است. این واگن‌ها برای حمل بارهای فله‌ای مانند کود و سیمان به کار می‌روند.

 

چطور می‌توان حمل کالا را به دور از دغدغه و با‌اطمینان انجام داد؟

اگر بخواهید کالای خود را از جایی به جای دیگر منتقل کنید، در این پروسه حتما سوالات زیادی ذهن شما را درگیر خواهد کرد. چه روش حملی برای کالای من مناسب است یا چطور می‌توان حمل کالا را با صرف هزینه حداقل انجام داد؟ از جمله سوالات شما در زمینه حمل کالا خواهد بود.

شرکت حمل و نقل بین‌المللی ” صبا لجستیک ” به تمام دغدغه‌ها و نیازهای شما برای حمل کالا بهترین پاسخ‌ها را می‌دهد تا شما حمل بار خود را در نهایت اطمینان و آرامش انجام دهید. خدمات این شرکت شامل موارد متعددی هستند که در قسمت زیر به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

معرفی معتبرترین شرکت‌های حمل و نقل کالا

استعلام نرخ انواع روش‌های حمل کالا به صورت آنلاین

پیشنهاد مناسب‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش برای حمل بار شما

انجام صفر تا صد فرایند حمل کالا با قیمتی مناسب و در مدت زمانی کوتاه

انجام امور مربوط به حمل کالا مانند بارگیری، تخلیه، انبار‌داری، گمرک، ترخیص کالا و…

صدور بیمه‌نامه بین‌المللی

صفر تا صد حمل بار خود را به کارشناسان خبره ما بسپارید.

چه زمان حمل بار ریلی را انتخاب می کنید:

موقعیت های مختلفی وجود دارد که حمل و نقل ریلی بهترین گزینه در دسترس است

  • هنگام حمل و نقل داخلی از بنادر
  • هنگام ارسال مقادیر زیادی به صورت عمده

  • هنگامی که به دنبال تحویل پر سرعت در مسافت های طولانی هستید. البته فقط حمل و نقل هوایی سریعتر است ، اما برای محموله های بزرگ مناسب نیست
  • هنگام حمل مواد اولیه مانند زغال سنگ ، سنگ فلز و غیره.
  • هنگام جستجوی جایگزین س ازگار با محیط زیست برای حمل و نقل جاده ای چرا که حمل و نقل ریلی حداقل 3 برابر سوخت کمتری از حمل و نقل جاده ای استفاده می کند .

 

متغیرهایی که میزان حمل و نقل ریلی را تعیین می کنند

محاسبه قیمت حمل و نقل از طریق راه آهن به عوامل مختلفی بستگی دارد که در زیر توضیح داده شده است. آیا می خواهید بدانید: حمل و نقل از طریق راه آهن چقدر هزینه دارد؟ پس حتماً تمام این موارد را در خاطر داشته باشید.

  • ابعاد حمل و نقل:  این شامل اندازه و وزن کالاهای حمل شده است.
  • فاصله:  حمل و نقل ریلی در هنگام حمل و نقل از مسافتهای وسیع ارزانترین است.
  • نوع تحویل:  مقصد تحویل در نزدیکی ایستگاه راه آهن واقع شده است؟
  • ماهیت کالا:  چه نوع حمل و نقل برای حمل و نقل از طریق راه آهن؟ شکننده ، سمی ، قابل اشتعال و غیره
  • بیمه:  بسته به ماهیت کالاهای منتقل شده ، ممکن است الزامات بیمه اضافی نیز وجود داشته باشد.
  • ترخیص کالا از گمرک:  وقتی محموله از مرزها عبور کند ، ممکن است ترخیص کالا از گمرک و هزینه واردات اعمال شود.