حمل و نقل هوایی چیست؟

حمل و نقل هوایی یکی از رایج‌ترین روش‌های حمل و نقل بین المللی و داخلی است که امکان حمل و نقل سریع کالا را از طریق راه‌های هوایی فراهم می‌کند. این روش حمل به دلیل مزایای بسیاری که دارد، مورد توجه بسیاری از افراد برای حمل بار در داخل و خارج کشور قرار گرفته است.

با توجه به اهمیت حمل و نقل هوایی در تجارت بین الملل در اینجا به طور کامل به بررسی این روش حمل و نقل خواهیم پرداخت و با تاریخچه حمل و نقل هوایی، مزایا و معایب آن همچنین انواع محموله‌های ارسال در حمل و نقل هوایی آشنا خواهیم ‌شد ، تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

آنچه در این مطلب می خوانید

  • تاریخچه حمل و نقل هوایی
  • تاریخچه حمل و نقل هوایی در ایران
  • مزایای حمل و نقل هوایی
  • معایب حمل و نقل هوایی
  • انواع محموله‌های ارسالی در حمل و نقل هوایی
  • حمل و نقل هوایی بین المللی سریع و مطمئن

تاریخچه حمل و نقل هوایی

نخستین پرواز باربری هوایی، در هفتم نوامبر سال ۱۹۱۰ میلادی، در کشور آمریکا به انجام رسید. این پرواز که کارگو ( CARGO) نام داشت، مسیر بین کلمبوس و دیتون را در اوهایو طی می‌کرد.

فیلیپ اروین پاملی، خلبان هواپیمای شرکت رایت، این هواپیما را در فاصله حدود ۱۰۵ کیلومتری (۶۵ مایل) به پرواز در آورد. این پرواز با هدف تبلیغات و برای شروع کار یک فروشگاه بزرگ، به انجام رسید. بار این هواپیما ، حاوی یک بسته بار ۲۰۰ پوندی ابریشم بود. در همان سال، مصاحبه‌ای با برادران رایت در روزنامه صورت گرفت که آن‌ها طی این مصاحبه اعلام کردند : این پرواز توانسته فاصله کلمبوس و دیتون را در مدت زمان ۶۶ دقیقه بپیماید. اما رکورد بین المللی در آن دوره، متعلق به این پرواز بوده که با مدت زمان پیمایش ۵۷ دقیقه، ثبت شده است. این رکورد همچنان در تاریخچه حمل و نقل هوایی باقی مانده است.

اولین پرواز پست هوایی

نخستین پرواز رسمی پست هوایی در سراسر جهان، در ۱۸ فوریه سال ۱۹۱۱ در یک نمایشگاه مجلل، اتفاق افتاد. این پرواز که در قالب پست هوایی بوده، خلبانی آن را هنری پیکه برعهده داشت. تامین تمامی خدمات پست هوایی و تولید تبلیغات برای نمایشگاه و همچنین جمع‌آوری مقداری پول برای کمک به خیریه، از اهداف انجام این پرواز، بودند. وظیفه برگزاری نمایشگاه هواپیمایی بر عهده والتر وینگهام بود.

اولین سرویس ارسال پست هوایی

اولین سرویس ارسال پست هوایی، روز نهم سپتامبر سال ۱۹۱۱ در بریتانیای کبیر، در اداره پستی به اسم “پست مستر جنرال” (POSTMASTER GENERAL)انجام شد. این اقدام که در جشن قهرمانی شاه جورج پنجم شکل گرفت، در تاریخچه حمل و نقل هوایی جهان به یادگار ماند. همچنین سرویس ارسال پست هوایی، موفق شد در کمتر از ۳۰ روز حدود ۳۶ بسته را به مقاصد گوناگون برساند.

حمل و نقل هوایی با شروع قرن۲۰، با سرعت بسیار زیادی پیشرفت کرد. کارفرمایان و همچنین مالکین صنایع در آن زمان، متوجه شدند که هواپیما قادر به حمل کالاهای گران‌قیمت و کم حجم، با سرعت بالاتری نسبت به حمل و نقل دریایی و قطار است.

تاریخچه حمل و نقل هوایی در ایران

شروع حمل و نقل هوایی در کشورمان، به سال ۱۳۰۴ هجری شمسی بازمی‌گردد. اولین حمل و نقل هوایی در ایران، ۲۲ سال بعد از اولین پرواز هواپیما در دنیا توسط برادران رایت، اتفاق افتاد. فعالیت اولین آژانس هواپیمایی ایران، با به پایان رسیدن جنگ جهانی دوم آغاز شد. این آژانس در سال ۱۳۲۵ هجری شمسی، موفق شد ۱۱ هزار نفر مسافر را حمل و نقل کند که در آن دوران یک اتفاق بسیار خوب برای کشورمان بود. ۸ سال بعد نیز، شرکت هواپیمایی پارس بصورت خصوصی شروع به کار کرد.

در حال حاضر شرکتهای هواپیمایی در ایران خدمات لازم را در پست و حمل و نقل بین المللی هوایی به کلیه تجار، بازرگانان، شرکت‌های تولیدی، دانش بنیان و غیره ارائه می‌دهد.

 

مزایا حمل و نقل هوایی

حمل و نقل هوایی مزایای بسیاری به همراه دارد، برخی از مهم‌ترین آنها عبارتند از:

مهم‌ترین مزیت حمل و نقل هوایی در مقایسه با دیگر روش‌های حمل، سرعت بالای آن است. مثلا اگر قصد حمل بار از چین به ایران را داشته باشید مدت زمان حمل هوایی به مراتب کمتر از سایر روش ها می باشد.

این روش حمل در مقایسه با دیگر روش حمل ایمنی بسیاری بالایی دارد.

رهگیری حمل و نقل بین المللی بسیار آسان بوده و می‌توان به صورت لحظه‌ای و از طریق کد رهگیری ، مرسوله را رصد نمود.

زمان بندی تحویل بار در این روش کمترین نرخ تاخیر را در مقایسه با دیگر روش‌های حمل و نقل دارد.

این روش حمل بهترین گزینه برای ارسال بارهای گران قیمت می‌باشد.

در این روش حمل، کالا از زمان بارگیری تا رسیدن به مقصد جابجا نمی‌شود و این موضوع باعث می‌شود که کالا در زمان حمل و نقل صدمه نبیند.

معایب حمل و نقل هوایی

با وجود مزایا بسیار حمل و نقل هوایی، استفاده از این روش حمل معایبی نیز به همراه دارد، برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

از جمله مهم‌ترین معایب این روش حمل می‌توان به بالا بودن هزینه آن اشاره کرد. هزینه حمل و نقل هوایی در مقایسه با دیگر روش‌های حمل و نقل بالاتر است.

این روش حمل برای ارسال بارهای سنگین و حجیم محدودیت دارد.

شرایط جوی و آب و هوایی می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری به بار وارد نماید.

انواع محموله‌های ارسال در حمل و نقل هوایی

از طریق حمل و نقل هوایی می‌توان محموله‌های گوناگونی را ارسال نمود که ارسال هر یک مستلزم رعایت نکات و قوانین خاص خود است. در ادامه با انواع محموله‌های ارسالی در حمل و نقل هوایی آشنا می‌شویم:

1-     حمل و نقل هوایی بارهای معمولی

حمل و نقل کالاهایی که ارسال آنها نیاز به محدودیت‌ها و شرایط خاصی ندارد و حمل آنها برای هواپیما خطری ایجاد نمی‌کند در این گروه قرار می‌گیرد. کتاب‌ها و نشریات، پوشاک، ابزار آلات، اسناد و مدارک و غیره برخی از کالاهایی است که در گروه بارهای معمولی قرار می‌گیرند.

2-     حمل و نقل هوایی بارهای فاسدشدنی

کالاهایی که حمل آن‌ها به شرایط خاصی نیاز دارد و بی‌توجهی به این شرایط باعث فاسد شدن آنها می‌شود در گروه بارهای فاسد شدنی قرار می‌گیرند. برای حمل اینگونه از کالاها ، هواپیما بایستی شرایط خاصی داشته باشد به طور مثال مجهز به سردخانه باشد. بیشتر محصولات کشاورزی، محصولات لبنی، داروهای فاسد شدنی و غیره در این دسته قرار می‌گیرند.

3-     حمل و نقل هوایی بارهای سبک و حجمی

به بارهایی که حجم مرسوله از وزن آن بیشتر است بارهای حجمی و سبک گفته می‌شود. این گروه از بارها یکی از دیگر محموله‌هایی است که به صورت هوایی حمل و ارسال می‌شوند.

4-     حمل و نقل هوایی بارهای خطرناک

بارهای خطرناک دسته دیگر از محموله‌ها هستند که ارسال و حمل آنها به صورت هوایی مستلزم رعایت نکاتی از نظر مقدار و شرایط بسته بندی است. به طور کلی کالاهای خطرناک در حمل و نقل هوایی به 9 دسته مواد منفجره، گازهای قابل اشتعال، مایعات قابل اشتعال، جامدات قابل اشتعال، موارد اکسید‌کننده، مواد مسری، اسیدها مواد رادیواکتیو، مواد متفرقه از قبیل باتری و غیره تقسیم می‌شوند.

  • اجساد و حیوانات از دیگر محموله‌هایی است که از طریق حمل و نقل هوایی حمل و ارسال می‌شوند.